گذاره

ساخت وبلاگ

نوباوه

نماینده مردم تهران در مجلس یکی از راه‌های برون‌رفت از بروکراسی غیرضرور در مراحل انتخابات در کشور را تشکیل احزاب شناسنامه‌دار عنوان کرد و گفت: سیاسیون زمینه چنین احزابی را فراهم کنند.

به گزارش “گذارنیوز” بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه سردرگمی مردم تا یک هفته پیش از برگزاری انتخابات درباره رأیشان یک نقص برای نظام انتخابات کشور محسوب می‌شود، گفت: در هیچ کجای دنیا سؤال مردم هنگام انتخابات این نیست که به چه کسی رأی بدهیم و به چه کسی رأی ندهیم.

وی به سیستم حزبی حاکم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی احزاب اثرگذاری لازم را در انتخابات نداشته باشند نتیجه‌اش این می‌شود که بعضی نمایندگان چند دوره پیاپی در مجلس حضور خواهند داشت بدون آنکه هیچ نقش‌آفرینی برجسته‌ای در امر قانونگذاری و نظارت انجام دهند.

نوباوه نظام تشکیلاتی را مناسب‌ترین نظام برای انتخابات برشمرد و گفت: نامی که ما در ایران بر روی تشکیلات گذاشته‌ایم «حزب» است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سابقه ذهنی منفی که مردم ایران از حزب به واسطه احزاب دولت ساخته در زمان طاغوت دارند، بیان داشت: حتی پس از پیروزی انقلاب نیز در مجموع خاطره خوشی از احزاب در ذهن مردم باقی نماینده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از راه‌های برون‌رفت از بروکراسی غیرضرور در مراحل انتخابات در کشور را تشکیل احزاب شناسنامه‌دار عنوان کرد و گفت: احزاب فراگیر بر روی منافع ملی کشور اشراف نظر دارند و هنر سیاسیون در کشور باید این باشد که زمینه‌ساز شکل‌گیری چنین احزابی باشد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 133 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:36

پروانه مافی

منتخب مردم تهران در مجلس دهم از بررسی کارشناسانه لوایح و طرح‌های اقتصادی توسط منتخبین مجلس دهم در تهران از تیر ماه سال ۹۵ خبر داد.

پروانه مافی منتخب مردم تهران  از بررسی کارشناسانه لوایح و طرح‌های اساسی توسط منتخبین مجلس دهم در تهران از تیر ماه سال ۹۵ خبر داد و  اظهار داشت: همراهی مجلس و دولت وابسته به تصویب قوانین این چنینی است.

وی افزود: بدنه کارشناسی دولت می‌تواند با بدنه کارشناسی مجلس همراهی خوبی برای کمک به عملی شدن نتایج برجام داشته باشد.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم معتقد است که باید به تصویب قوانین اساسی در کشور به ویژه برای تجارت و اقتصاد سرعت بخشیده شود تا بتوانیم توسعه و رشد محسوسی در کشور مشاهده کنیم.

مافی در همین رابطه خاطرنشان کرد: باید قانون سرمایه‌گذاری خارجی، تجارت که از اولویت‌های ویژه‌ای برخوردار است که مجلس دهم باید به سرعت به آن بپردازد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 119 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:36

در جریان سفر به سوریه؛

کمال خرازی

وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهور سوریه در دمشق دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، کمال خرازی رییس شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان و وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران، امروز شنبه با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 113 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:34

پیش‌بینی اقتصادی جهانگیری؛

جهانگیری

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: پیش‌بینی می‌کنم سال ۹۵، میلیارد‌ها دلار منابع خارجی به سمت کشورمان در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنایع مهم جذب شود.

به گزارش “گذارنیوز” اسحاق جهانگیری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اظهارداشت: پیش‌بینی می‌کنم سال ۹۵، میلیارد‌ها دلار منابع خارجی به سمت کشورمان در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنایع مهم، نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع معدنی خواهد آمد.

وی افزود: به طور طبیعی بعد از یک دوره طولانی نبود سرمایه‌گذاری، منابع جدیدی شکل خواهد گرفت و کمک خواهد کرد تا سیستم بانکی ایران بتواند مناسبات و مبادلات جدی‌تر و آسان تری را با خارج برقرار کند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: همچنین هزینه‌های اضافی که بر تولیدات کشور تحمیل می‌شد، به عنوان مثال نحوه نقل و انتقال پول که بعضاً هزینه‌هایش خیلی بالا بود، کاهش خواهد یافت.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بنابراین سال ٩۵، سال رونق اقتصادی خواهد بود که فرصت‌های شغلی جدیدی با همت کارآفرین‌های جوان و با انگیزه کشورمان خلق خواهد شد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 131 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:34

بنزین

همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه ۲۷ اسفند ماه به ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه ۲۷ اسفند ماه به  ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر رسید.

این گزارش حاکی است: مصرف بنزین در استانهای تهران ۱۹ میلیون لیتر، اصفهان  هشت میلیون لیتر، فارس پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر و خراسان رضوی پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بوده است که نشان دهنده  رشد ۱۴ درصدی نسبت به روزهای قبل بوده است.

مصرف بنزین کل کشور در روز چهارشنبه ۲۶ اسفندماه امسال با ۱۳ درصد افزایش از مرز ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر گذشت.

براساس این گزارش، در روز ٢۶ اسفندماه به ترتیب استانهای تهران با ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر، اصفهان ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر، فارس پنج میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر  و خراسان رضوی چهار میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بیشترین مصرف کشور را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که مصرف بنزین کل کشور در بازه زمانی ١٧ تا ٢۵ اسفندماه امسال با بیش از دو میلیون لیتر افزایش به میانگین روزانه ٧۵ میلیون و ۴٧٧ هزار لیتر رسید، در حالی که این مقدار در هفته منتهی به ١۶ اسفندماه ٧٣ میلیون لیتر بود.

آمار مصرف بنزین معمولی در این دوره نشان می دهد که در این مدت به طور میانگین روزانه  بیش از ٧٢ میلیون لیتر بنزین معمولی مصرف شده است.

گزارش فارس اضافه می کند پیش بینی مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قبل از آغاز تعطیلات نورزی از مصرف بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در ایام نوروز حکایت می کرد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 109 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:34

وستروله

"گیدو وستروله" که از چند سال پیش به سرطان مبتلا بود در سن ۵۴ سالگی درگذشت.

او تنها وزیر خارجه غربی بود که در دوران زمامداری احمدی‌نژاد غیرداطلبانه به تهران سفر کرد تا مقدمات آزادی دو خبرنگار آلمانی را فراهم کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از دویچله وله، وستروله در پاییز امسال یک بار دیگر به رغم سرطان در عرصه عمومی ظاهر شد تا کتابش را معرفی کند. او در عین حال در مصاحبه با رسانه‌ها از تجربه خود در مبارزه با سرطان گفت.

وستروله در فاصله ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ رهبر حزب دمکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) بود و در فاصله ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ علاوه بر قائم مقامی صدراعظم، رئیس دیپلماسی آلمان بود.

او سال ۱۳۸۹ در ارتباط با آزادی دو خبرنگار آلمانی که در ایران در بازداشت بودند غیرداوطلبانه به ایران سفر کرد و در آنجا گرچه کشورهای غربی به دیدار با احمدی‌نژاد تمایلی نداشتند، او باز هم غیرداوطلبانه در “شرایطی ویژه” با احمدی‌نژاد دیدار کرد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 121 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:36

محمدجواد+ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان وارد ترکیه شد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز وارد استانبول شد و مورد استقبال اعضای سفارت ایران در ترکیه و برخی از مقامات وزارت خارجه این کشور همسایه قرار گرفت.

طبق اطلاعیه روز گذشته وزارت خارجه ترکیه، ظریف در این سفر با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری، احمد داود اوغلو نخست وزیر و مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت و گو می‌کند.

به گفته این وزارتخانه، تحولات جاری منطقه‌ای، بین المللی و موضوعات دوجانبه، محور گفت وگوهای مقامات ترکیه‌ای با وزیر امورخارجه ایران خواهد بود.

کارشناسان روابط بین الملل در آنکارا این سفر را که به دنبال سفر اخیر احمد داود اوغلو نخست وزیر به همراه ۵ وزیر دولت آنکارا و ۱۶۰ تن از کارآفرینان ترکیه‌ای به تهران صورت می گیرد، از نظر پیگیری توافقات حاصل شده در تهران و برگزاری سومین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه در آنکارا و بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری در ماه آینده در قونیه و به‌ویژه با توجه به تحولات اخیر در سوریه و منطقه بسیار حایز اهمیت ارزیابی می کنند.

داوود اغلو روز شنبه ۱۵ اسفندماه به تهران سفر کرده بود.

طبق برخی از اخبار، احتمالا حجت الاسلام و المسلمین روحانی نیز در اواخر فرودین ماه برای شرکت در اجلاس سران همکاری اسلامی به ترکیه سفر می‌کند.

در این سفر تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه از جمله ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان، او را همراهی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه در وزارت خارجه با اشاره به سفر ظریف به استانبول، گفت: هدف سفر ظریف به استانبول گفت و گو با مقامات عالی ترکیه درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه و همکاری های دو کشور است.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 122 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:36

پرداخت حقوق بازنشستگان متمرکز شد;

تامین اجتماعی

نیمه دوم سال جاری طرحی در سازمان تامین اجتماعی کلید خورد که اگرچه با سختی‌هایی برای بازنشستگان و مستمری بگیران همراه بود، اما در نهایت در اسفندماه به پایان رسید و آثار خوبی به همراه داشت.

طرح پرداخت متمرکز حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به منظور همسان سازی زمان پرداخت حقوق‌ها به اجرا در آمد و به این ترتیب آن دسته از بازنشستگان و مستمری بگیرانی که حقوق خود را از پنجم تا نوزدهم هرماه صرفاً از طریق بانک رفاه کارگران دریافت می‌کردند اکنون با تکمیل این برنامه، حقوقشان را بین ۲۰ تا ۲۷ هر ماه می‌گیرند.

به منظور رفع هرگونه نگرانی بابت زمان پرداخت حقوق، در ابتدای اجرای طرح در آبان ماه مراحل مختلف آن از طریق سایت سازمان تأمین اجتماعی، رسانه ملی، سایر رسانه‌های گروهی، شعب تأمین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگان در سراسر کشور به صورت دقیق اطلاع رسانی شد.

به گفته رحیم اردلان، معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی یکپارچگی در پرداخت‌ها، برقراری عدالت و رفتار همسان و عادلانه در پرداخت حقوق خارج از اولویت الفبایی، کشف و شناسایی هم پوشانی‌ها، مدیریت بهینه وجوه، سهولت در پرداخت و دریافت حقوق، دقت در پرداخت‌ها و صیانت از منابع و منافع مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان از جمله اهداف این طرح به شمار می رود.

علی رغم آنکه گفته می‌شد بازنشستگان حقوق خود را با ۳۰ و ۴۰ روز تاخیر دریافت می‌کنند اما تقی پور مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با رد این اظهارات پرداخت و گفت که این مساله به هیچ وجه صحت ندارد و در پرداخت حقوق بازنشستگان حتی یک روز هم تاخیر نداشته‌ایم.

در همین راستا چندی پیش سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره آخرین وضعیت اجرای این طرح و میزان تحقق اهداف مطروحه به ایسنا گفت: از اسفندماه سال ۹۴،حقوق کلیه مستمری بگیران ۲۰ تا ۲۷ هر ماه پرداخت می‌شود و از این پس هیچ تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح عدالتی برقرار شد و بر این اساس از سال ۹۵ کلیه پرداخت‌ها از سوی ستاد مرکزی انجام می‌شود. موفق شدیم در این طرح ۷۰۰۰ همپوشانی را حذف کنیم. به عنوان مثال فردی در یک شهر مستمری بازماندگی دریافت کرد و در شهر دیگری بیمه بیکاری. یا موارد دیگری بود که بیمه شده فوت کرده بود و ما همچنان به او حقوق پرداخت می‌کردیم. همه این موارد شناسایی و برطرف شده‌اند.

نوربخش اضافه کرد: علاوه بر این به سه سامانه آنلاین ثبت احوال و سازمان املاک متصل هستیم و از چهار واقعه ولادت، فوت، ازدواج و طلاق سریعا مطلع می‌شویم. امیدواریم این طرح اثرات مثبتی در جهت حذف هدر رفت منابع سازمان داشته باشد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 115 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:36

عکس/ لحظه دستگیری مرد شماره یک انفجارهای تروریستی پاریس

"صلاح عبدالسلام" مضنون اصلی حملات مرگبار تروریستی پاریس در عملیات بسیار گسترده ضدتروریستی در بلژیک مجروح و دستگیر شد.

نوشته عکس/ لحظه دستگیری مرد شماره یک انفجارهای تروریستی پاریس اولین بار در گذارنیوز پدیدار شد.

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 150 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 7:03

امیر تاجیک

«امیر تاجیک» خواننده نسل اول موسیقی پاپ موسیقی پاپ، با درج پیامی در صفحه اینستاگرامش از از حضور در آلمان خبر داد.

این خواننده قدیمی و صاحب‌نام که فصل جدیدی از فعالیت‌هایش را همراه با برادرش امید، طی ماه های گذشته آغاز کرده بود، با انتشار تصویر مشترکی با برادرش در صفحه اینستاگرامش نوشت: «خداحافظ تهران، سلام آلمان». او ترجمه آلمانی این جمله را هم به متن فارسی‌اش اضافه کرده است.

بنا به گفته یکی از اعضای ارکستر تاجیک، او بنا به دعوت شرکتی ایرانی- آلمانی برای ادامه فعالیت‌های هنری‌اش به این کشور مهاجرت کرده است.

خواننده «زیر آسمان شهر» اخیراً در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود برای سال ۹۵ برنامه‌های گسترده ای دارد. موزیک‌ویدئوی «تو هم تأیید کن» هم با حضور امیر و امید تاجیک به تازگی در رسانه های مختلف آنلاین و تلویزیونی منتشر شده است.

با اینکه با تغییر دولت از سال ۹۲، وزارت ارشاد رویه ای را بکار بسته که حتی خواننده های لس آنجلسی را برای فعالیت در ایران به طمع انداخته، روشن نیست چرا برخی خوانندگان و بازیگران ترجیح می دهند از ایران بروند.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 119 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 7:03

عکس: دکتر مصدق در بیمارستانی در نیویورک-۱۳۳۰

عکس: دکتر مصدق در بیمارستانی در نیویورک-۱۳۳۰

نوشته عکس: دکتر مصدق در بیمارستانی در نیویورک-۱۳۳۰ اولین بار در گذارنیوز پدیدار شد.

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 119 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 7:03

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ پس از ۱۳ سال در سال ۹۴ به نتیجه رسید؛ پرونده‌ای که در سه دولت دست به دست شد و گرمی و سردی‌های بسیار را تجربه کرد اما به گفته مذاکره‌کنندگان دولت‌های اصلاحات و دولت کنونی تدبیر و امید همواره تصمیم‌گیری‌های کلان این پرونده در اختیار مقام‌های عالیرتبه بوده است.

به گزارش “گذارنیوز” سید حسین موسویان را همه با عنوان مذاکره‌کننده ارشد در دولت اصلاحات می‌شناسند اما دیپلماسی عمومی که وی در دو سال گذشته برای تامین منافع ملی ایران در خارج از مرزها به کار گرفته است کم از حضور در پشت میز مذاکرات ندارد. موسویان در دو سال گذشته پشت هر تریبون رسانه‌ای و هر محفل سیاسی ممکن در قاره سبز و البته ایالات متحده حاضر شده و از برنامه هسته‌ای ایران با عنوان صلح‌آمیز نام برده و دست غرب در بحران‌سازی از این پرونده را برملا کرده است. موسویان که عنوان پ‍ژوهشگر ارشد در دانشگاه پرینستون را به خود اختصاص داده است در دولت هاشمی‌رفسنجانی سفیر ایران در آلمان و در دولت اصلاحات معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی (حسن روحانی) و عضو هیات مذاکرات هسته‌ای ایران بود.

موسویان در مصاحبه‌ای  با اعتماد از حاشیه‌های مذاکراتی می‌گوید که در آن حضور مستقیم داشته است؛ مذاکراتی که وی اعتقاد دارد یکی از دلایل ناکامی آن غیبت امریکا در پشت میز مذاکرات بوده است. موسویان در این گفت‌وگو از هشدارهایی می‌گوید که در زمان دولت عدالت گستر مهرورز در خصوص انتقال پرونده به شورای امنیت داده بود اما عملا ره به جایی نبرد و در نهایت هم آن تهدیدها جامه عمل پوشید. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*** شما مذاکره‌کننده ارشد در دولت اصلاحات بودید. در آن سال‌ها هنوز مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای مانند دولت یازدهم رویه‌ای عادی نبوده و تیم آقای روحانی که شما نیز در آن حضور داشتید نخستین رویارویی مذاکراتی با تروییکای اروپایی را تجربه کردید. در آن زمان بر چه اساسی افراد مذاکره‌کننده با غرب انتخاب شدند؟ چه معیارهای سیاسی برای این انتخاب وجود داشت؟

معیار انتخاب، تسلط و تجربه کار دیپلماتیک موفق بود. در آن زمان شورای هسته‌ای که متشکل از دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر خارجه، وزیر دفاع، نماینده مقام معظم رهبری و رییس سازمان انرژی اتمی بود بسیار فعال بود. در آن شورا دکتر ولایتی که ۱۶ سال سابقه کار و فعالیت در وزارت خارجه را داشته و دیپلمات‌ها را خوب می‌شناخت، افراد مدنظر برای حضور در مذاکرات را معرفی کرد. شورا هم این افراد را تایید کرد و بعد از تایید مقامات عالی، تیم مذاکره‌کننده با مسوولیت دکتر روحانی کار خود را آغازکرد.

**** آیا در زمان آقای احمدی‌نژاد هم این شورای هسته‌ای فعال بود و در تعیین مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نقش داشت؟

بله در دوران ایشان هم این شورا فعال بود. شاید برخی از مقامات به آن ترکیب اولیه اضافه شده باشند اما قطعا مقامات حاضر در شورا اکثرا تغییر کرده بودند. افراد جدید هم دیدگاه متفاوتی داشتند که در نتیجه یک استراتژی کاملا متفاوت در دوران آقای احمدی‌نژاد اجرا شد. استراتژی که موجب ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل و اعمال سیل تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی و چند جانبه علیه ایران شد.

*** در آن بازه زمانی شما به عنوان مذاکره‌کننده ارشد در چه فاصله‌های زمانی مذاکرات را انجام می‌دادید؟ شما چه مسوولیت‌های مشخص و محوله‌ای داشتید؟

آن مقطع مذاکراتی شهریور ۱۳۸۲ تا مرداد ۱۳۸۴ را شامل می‌شد. مسوولیت اصلی من هم معاونت سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی بود. هرچند من عضو تیم مذاکره‌کننده و سخنگوی هسته‌ای بودم اما ما در شورای امنیت مسائل مهم دیگری مانند بحران افغانستان، پرونده عراق و بسیاری از مسائل مهم سیاست خارجی دیگری هم داشتیم که من به‌شدت درگیر آنها بودم. ما در موضوع هسته‌ای یک تیم کارشناسی داشتیم که در آن مدیران میانی تمام دستگاه‌های ذیربط حضور داشتند و کارشناسی‌های لازم را انجام می‌دادند. در مرحله بالاتر شورای هسته‌ای به ریاست دکتر روحانی بود که در آن وزرا حضور داشتند و تصمیم‌گیری‌های اصلی در آن شورا انجام می‌گرفت. تصمیمات این شورا گاهی در شورای عالی امنیت ملی مطرح و سپس برای رهبری ارسال می‌شد. گاهی هم تصمیم جلسه شورای هسته‌ای مستقیما برای اعلام نظر مقام معظم رهبری ارسال می‌شد. گاهی هم مقام معظم رهبری شخصا جلسه می‌گذاشتند و با حضور برجسته‌ترین مقامات ذیربط کشور موضوع بحث و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شد.

*** منظور از فاصله زمانی، فاصله‌های زمانی مشخص با تروییکای اروپایی بود. به عنوان نمونه تیم دولت تدبیر و امید به طور متوسط ماهی دو تا سه بار با ۱+۵ مذاکره هسته‌ای داشتند؟

بله منظور من هم دوران مذاکره با سه کشور اروپایی بود که در آن دوران جلسات ما هم زیاد بود اما نه به فشردگی دوران ریاست‌جمهوری دکتر روحانی.

*** شما فرمودید که سخنگوی هسته‌ای هم بوده‌اید. آیا در آن مقطع محدودیتی برای انتقال اخبار مذاکرات به رسانه‌ها تعیین می‌کردید؟ در دولت‌های نهم و دهم در بسیاری از موارد از رسانه‌ها درخواست می‌شد که نتیجه مذاکرات را در رسانه خود چندان پوشش ندهند.

من یاد ندارم ما محدودیتی برای رسانه‌ها در پوشش اخبار تعیین کرده باشیم. حجم انتقادات در آن دوره وحشتناک بود و تیم هسته‌ای هم مورد حمایت ملی نبود. در آن مقطع ما در ابتدای بحران هسته‌ای بودیم و دیدگاه‌ها بسیار متفاوت بود. برداشت سیاسیون کشور هم این بود که دو یا سه ماه مذاکره کافی است. ضمنا اکثرا هم تهدید شورای امنیت را جدی نمی‌گرفتند و حتی خیلی‌ها به ما می‌گفتند که شما از ترس مرگ خودکشی کرده و مرعوب بلوف غربی‌ها شده‌اید و برخی هم ما را خائن می‌خواندند و قس‌علیهذا. اما زمانی که پرونده در دوران آقای احمدی‌نژاد به شورای امنیت رفت و ایران تحریم شد، تازه همان مخالفان و منتقدان باور کردند که تهدید، بلوف نبود و ما هم مرعوب نبودیم. اما حیف که هزینه این باور برای کشور صدها میلیارد دلار بود.

*** قدرت تصمیم‌گیری شما به عنوان عضو ارشد تا چه اندازه بود؟

من و سایر اعضای تیم هسته‌ای تصمیم‌گیرنده نبودیم و پیشنهاد‌دهنده بودیم. برخی اوقات مقامات پیشنهاد تیم هسته‌ای را می‌پذیرفتند و برخی از اوقات هم آن را رد می‌کردند.

**** معمولا چه جنس پیشنهادهایی از سوی مقامات مورد اشاره شما رد می‌شد؟

ما عموما سعی می‌کردیم توضیح دهیم که این تهدید چقدر جدی است، چرا نیازمند زمان هستیم، چرا از نظر حقوق بین‌الملل و با وجود قطعنامه‌های شورای حکام آژانس، باید با توافق با آژانس و اعضای شورای امنیت سازمان ملل، غنی‌سازی داشته باشیم. در آن زمان این نوع نظرات پذیرفته نبود چرا که عمق تهدید جدی تلقی نمی‌شد. ما در همان مقطع نگران بودیم و هشدار می‌دادیم که رفتن پرونده به شورای امنیت یعنی اینکه ایران به گروگانی امریکا درخواهد آمد زیرا هیچ توافقی بدون امریکا ممکن نخواهد بود و امریکا هم نمی‌گذارد از دستور شورای امنیت خارج شویم.

**** آیا در خصوص ریز مسائل هم با مقام‌های عالی نظام هماهنگی به عمل می‌آمد؟

گزارش کامل و دقیق موضوعات بدون استثناء تقدیم مقامات عالی، تصمیمات اجماعی اتخاذ می‌شد و تیم مذاکره‌کننده هم مجری تصمیمات بود.

**** قدرت مانور رییس‌جمهور در آن مذاکرات تا چه اندازه بود؟

رییس‌جمهور همیشه قدرت مانور بسیاری داشته است. اما رئیس دولت اصلاحات به دلیل اعتمادی که به دکتر روحانی داشت، در عمل مدیریت پرونده هسته‌ای را به عهده ایشان گذاشته بود. به هر حال رییس‌جمهور هم دبیر شورای عالی و رییس و اعضای تیم هسته‌ای را تعیین می‌کند و هم خود رییس شورای عالی امنیت ملی است. از سوی دیگر مقام معظم رهبری همیشه و همواره ملاحظه نظر رییس‌جمهور را کرده‌اند.

**** خطوط قرمز تعیین شده از سوی نظام برای آن مذاکرات چه بود؟

حق بهره‌مندی جمهوری اسلامی از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای شامل غنی‌سازی و آب سنگین در چارچوب معاهده ان پی تی، خط قرمز نظام بود.

**** فرآیند شکلی مذاکره به چه شکل بود؟ آیا برای تعیین محل مذاکرات پروتکل خاص یا ترتیبات خاصی رعایت می‌شد؟

در آن زمان ما چندان در مورد محل مذاکره بحث نمی‌کردیم چرا که برای ما محتوای مذاکره مهم بود. درک مشترکی وجود داشت مبنی بر اینکه محل مذاکرات نمی‌تواند واشنگتن باشد و به همین دلیل عمده دورهای مذاکراتی در کشورهای اروپایی بود.

**** آیا تیم مذاکره نماینده تامه ملی بود یا صرفا متخصص و کارشناس در امر دیپلماسی؟

رییس و اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای نماینده تامه ملی بودند اما مجری تصمیمات ملی.

**** اگر تیم‌های مذاکره‌کننده مجری تصمیم‌های ملی هستند بنابراین نقش مذاکره‌کننده‌های متفاوت در سه دولت اصلاحات، عدالت گستر مهرورز و دولت تدبیر و امید چه بوده است؟ بر این اساس تصمیم برای رسیدن به توافق یا نرسیدن در سطح دیگری گرفته و مذاکره‌کنندگان تنها مجری بوده‌اند.

مهم تصمیم شورای هسته‌ای بود. معمولا مقامات عالی به تصمیم شورای هسته‌ای احترام می‌گذاشتند. اعضای شورای هسته‌ای هم در دوران دولت اصلاحات و هم در دولت تدبیر از یک طرز تفکر برخوردار بودند اما در دولت مهرورز اوضاع کاملا متفاوت بود.

*** در نخستین رویارویی تیم ایرانی با تیم تروییکای اروپایی، طرف مقابل چه درخواست‌هایی را مشخصا اعلام کرد؟

نخستین جلسه در مهر ۸۲ و چندروز قبل از ورود سه وزیر اروپایی به تهران بود که من مسوولیت این مذاکرات هیات کارشناسی را بر عهده داشتم. در آن مقطع مذاکره‌کنندگان اروپایی ابتدا انصراف ایران از غنی‌سازی را مطرح کردند که رد کردیم. بعد تعلیق غنی‌سازی برای دوره‌ای نامحدود یا نامشخص را مطرح کردند که باز هم رد کردیم.

**** البته بعدها تعلیق برای مدت زمان محدود را اجرایی هم کردیم؟

بله بعد از توافق سعد آباد اجرا کردیم منتهی همیشه در مورد محدوه تعلیق اختلاف داشتیم.

**** آیا در آن دوره از مذاکرات شناخت فرد به فرد افراد تیم مذاکره مقابل و بررسی سوابق آنها تاثیری بر نتیجه‌گیری نهایی داشت؟

تیم مذاکره‌کننده اروپایی وضع بدی داشت. ما مجری تصمیم‌های مقامات عالی کشور خودمان بودیم اما اروپایی‌ها اختیار اجرای تصمیمات خودشان را نداشتند زیرا باید موافقت واشنگتن را جلب می‌کردند. لذا تصمیم‌گیرنده اصلی طرف مقابل، در مذاکرات غایب بود و ما هم اجازه مذاکره مستقیم با امریکا نداشتیم.

**** آقای ظریف اخیرا در مصاحبه‌ای تاکید کرده‌اند دلایلی که مذاکرات با سه کشور اروپایی به نتیجه نرسید، شکل‌گیری جریانی بود که به صورت گسترده از سوی امریکایی‌ها طرح‌ریزی شده بود. از آن‌سو تلاشی هم از سوی اروپایی‌ها شده بود که رابطه شان را با امریکا اصلاح کنند و در مجموع به این دلایل آن مذاکرات به نتیجه نرسید. گرچه من بر این باورم اگر همان روند از سوی ایران ادامه پیدا کرده بود و در انتخابات سال ۸۴، ما روندی کاملا متضاد با مسیر قبلی را در پیش نمی‌گرفتیم، مذاکرات به نتیجه می‌رسید. بنابراین نظر آقای ظریف این است که بدون امریکا در گردونه مذاکرات هم توافق ممکن بود. نظر شما در این خصوص چیست؟

من مصاحبه آقای ظریف را نخوانده‌ام. اما بعید می‌دانم مذاکرات بدون حضور یا حداقل موافقت امریکایی‌ها می‌توانست به نتیجه برسد. طرف اصلی آقای ظریف بعد از آنکه مذاکرات را در سمت وزیرخارجه و مسوول مذاکرات هسته‌ای در شهریور ۹۲ شروع کرد، امریکا بود. آقای ظریف و تیم هسته‌ای بیشترین و جدی‌ترین مذاکرات را در این دوره با امریکایی‌ها انجام دادند. در طول حدود دوسال اخیر مذاکرات هم هرآنچه که تیم هسته‌ای ما با امریکایی‌ها توافق می‌کرد، مورد پذیرش سایر اعضا قرار می‌گرفت. در این دو سال تنها عضوی که نق می‌زد، فرانسوی‌ها بودند، اما تجربه دوسال مذاکرات اخیر هم نشان داد که فرانسه هیچگاه نتوانست توافقات انجام شده ما با امریکا را تغییر دهد. بنابراین جای شکی باقی نمی‌ماند که مذاکرات هسته‌ای بدون مذاکره با امریکا با سرنوشتی نامعلوم مواجه می‌شد.

**** آیا اروپایی‌ها در آن مقطع پیشنهاد حضور امریکا در مذاکرات را نمی‌دادند؟

اروپایی‌ها ازهمان ابتدا معتقد بودند که هر پنج عضو شورای امنیت باید مستقیم درگیر مذاکرات هسته‌ای باشند. وقتی ما به آنها گفتیم که اجازه مذاکره مستقیم با امریکا را نداریم، به ما گفتند که هرچه با شما مذاکره کنیم را به واشنگتن گزارش می‌دهیم و اگر آنها موافقت کردند، ما هم تعهد می‌دهیم. البته فرض اروپایی‌ها این بود که هم آنها و هم ما با روس‌ها و چینی‌ها در هماهنگی و ارتباط هستیم. در مذاکرات پاریس در پاییز ۱۳۸۳، هرچند ساعتی که مذاکره می‌کردیم و به یک نقطه مهم برای تصمیم‌گیری می‌رسیدیم، اروپایی‌ها درخواست تنفس می‌کردند و بلافاصله جان ساورز مذاکره‌کننده انگلیسی با واشنگتن تماس گرفته و گزارش می‌داد و نظر آنها را می‌گرفت. برای ما کاملا روشن بود که سه کشور اروپایی نقش واسطه و محلل را داشتند.

**** خاطره‌ای از تعیین‌کننده‌ترین اتفاق مذاکرات در آن دوره دارید؟

شاید مادر مشکلات مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی در ۸۲ تا ۸۴ در این خاطره خلاصه شود که البرادعی قبل از ورود سه وزیر خارجه اروپایی به تهران آمد. دکتر روحانی ملاقات خصوصی با وی داشت و چند بار از او پرسید که از نظر آژانس معنی تعلیق چیست؟ او صریح گفت: «خودداری از گازدهی به سانتریفیوژها». وقتی وزرای سه کشور اروپایی آمدند دعوای اصلی بر سر تعلیق بود.

دکتر روحانی به اعتماد حرف و قول و تعریف البرادعی بعد از مشورت تلفنی با مقامات عالی، پذیرفت که تعلیق بر اساس تعریف آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای صورت گیرد. بعد از یک ماه آژانس دوسه صفحه بدون امضا و بدون سربرگ آژانس برای ما فاکس کرد که تعلیق را وحشتناک فراگیر تعریف کرده بود یعنی تعلیق گازدهی، تولید و مونتاژ و نصب سانتریفیوز، تعلیق پروژه‌های اصفهان و نطنز و اراک و حتی ساخت‌وساز. ما شوکه شدیم. وقتی از البرادعی پرسیدیم گفت تعریف فنی و قانونی آژانس همان است که من گفتم. این برگه تعریف سیاسی تعلیق است که توسط قدرت‌های بزرگ تعیین شده و من هم اختیاری ندارم. به همین دلیل هم من نه امضا کردم و نه حاضر شدم روی سربرگ آژانس بیاورم. البته البرادعی همین حقیقت را در کتاب «عصر فریب» خود هم بعدا اقرار کرد.

**** تیم ایران اظهارات البرادعی را به وزرای سه کشور اروپایی منتقل نکرد؟ پاسخ آنها به این تعریف سیاسی و نه فنی و حرفه‌ای چه بود؟

البته که ما به اروپایی‌ها گفتیم و آنها این مساله را با امریکایی‌ها در میان گذاشتند. اما مبنا و اساس استراتژی امریکایی‌ها حذف غنی‌سازی بود و بر همین اساس پیغام دادند که تعلیق باید تعلیق غنی‌سازی و هر آنچه که به نحوی با غنی‌سازی مربوط می‌شود را شامل شود.

**** چرا تیم مذاکره‌کننده در همان زمان با علنی کردن این اتفاق‌های پشت پرده فضای رسانه‌ای به خصوص در سطح بین‌المللی را به نفع ایران تغییر نمی‌داد؟

یک نکته کلیدی که اکثر تحلیلگران فراموش می‌کنند این است که در شهریور ۸۲، آژانس قطعنامه‌ای صادر کرده و تصویب کرده بود که غنی‌سازی و کلیه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی باید تعلیق شود. اجرای قطعنامه‌های شورای حکام آژانس هم برای اعضا الزامی است و نه اختیاری. تیم هسته‌ای به ریاست دکتر روحانی بعد از این قطعنامه کار خود را آغاز کرد و نه قبل از آن.

**** در آن بازه زمانی اروپایی‌ها در خصوص کدام مساله و توانایی هسته‌ای ایران بیشترین مقاومت را از خود نشان می‌دادند؟

اروپایی‌ها روی غنی‌سازی و آب سنگین مقاومت می‌کردند اما وضع مذاکرات ما با آنها به جایی رسید که می‌توانستیم توافقی مثل اصول برجام بکنیم. لکن در آن مقطع غنی‌سازی و آب سنگین خط قرمز امریکا بود و ما هم راه مذاکره با امریکا را نداشتیم.

**** در آن مقطع هیچگاه فردی در داخل تیم یا شورای عالی امنیت ملی یا نهادهای عالیرتبه دیگر پیشنهاد مذاکره مستقیم با امریکا را نداد؟

تیم مذاکره‌کننده معتقد بود که ما باید با هر پنج عضو شورای امنیت مذاکره کنیم اما نهایتا تصمیم به عهده مراجع عالی‌تر بود.

**** اصلی‌ترین تفاوت مذاکره هسته‌ای در دولت‌های نهم و دهم با مذاکره در دولت یازدهم چه بود؟

از نظر من فرمولی که در قالب برجام در دولت یازدهم توافق شد همان محتوا را هم دولت نهم و دهم آماده توافق بودند. منتهی شرایط سیاسی بین‌المللی در دوره دولت نهم و دهم به قدری منفی شده بود که امکان توافق برای قدرت‌های جهانی با ایران وجود نداشت. در عین حال واقعیت این بود که مذاکرات هسته‌ای نخستین تجربه مهم مذاکرات بین‌المللی دکتر جلیلی و تیمش بود در حالی که دکتر ظریف از دوران مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ در مذاکرات مهم بین‌المللی حضور داشت و او وتیمش جزو باتجربه‌ترین دیپلمات‌های بین‌المللی ایران بودند. دکتر ظریف سابقه حضور در مذاکرات هسته‌ای دکتر روحانی را داشت و نقش کلیدی هم داشت. نکته مهم دیگر این بود که دکتر ظریف از آغاز بحران هسته‌ای به مناسبت مسوولیتش به عنوان سفیر ایران در نیویورک، با دانشمندان هسته‌ای امریکا زیاد صحبت کرده بود و ذهن امریکایی‌ها را خوب می‌شناخت. البته یک قاعده بسیار تعیین‌کننده دیگر هم وجود داشت و تسلط فوق‌العاده دکتر ظریف به زیان انگلیسی است. من از برخی امریکایی‌های خبره شنیده‌ام که او از خیلی از امریکایی‌ها هم به زبان انگلیسی مسلط‌تر است. تفاوت‌ها زیاد است اما انصافا فضای بین‌المللی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ زیر و رو شد و دکتر ظریف این شانس را داشت که در یک فضای بین‌المللی کاملا آماده و مثبت مذاکره کرد.

*** آیا ممکن نبود که ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با آمد و رفت دولت‌ها تغییر نکند؟ به هرحال تیم اصلاحات برای آشنایی با روحیه مذاکره‌کنندگان مقابل وقت و انرژی صرف کرد و با تغییر دولت دوباره افراد جدیدی روی کار آمدند و سرمایه قبلی نظام در آشنایی مذاکره‌کنندگان با جزییات و وضعیت پرونده هسته‌ای بر باد رفت؟

خیر. چون رییس‌جمهوری انتخاب شده بود که کلا با سیاست‌های هسته‌ای دولت قبل مخالف بود و در دوران انتخابات هم صراحتا مخالفت خود را با مردم در میان گذاشته بود و سیاست‌های خود را هم علنا اعلام کرده بود و رای هم آورده بود. لذا حق او بود که سیاست‌های خود را اجرا کند.

علاوه بر این اگر آقای احمدی‌نژاد می‌خواست تیم قبلی را نگه دارد اما تیم قبلی سیاست‌های اورا اجرا کنند، ما نمی‌توانستیم قبول کنیم چون برای ما صددرصد روشن بود که این سیاست‌ها، ایران را روی میز شورای امنیت سازمان ملل می‌نشاند و تحریم‌های رنگارنگ آغاز می‌شود. من نخستین نفری بودم که آقای احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت خارجه با او صحبت کرد. دوساعت با هم صحبت کردیم. ایشان صددرصد مخالف سیاست‌های هسته‌ای تیم دکتر روحانی بود. من هم با کمال صداقت خدمت ایشان گفتم که سیاست‌های شما اگر اجرا شود، پرونده هسته‌ای به شورای امنیت خواهد رفت. لذا برای من مقدور نبود که مجری سیاستی باشم که می‌دانم صد درصد مغایر منافع ملی کشورم است.

بعد از اینکه آقای متکی وزیر خارجه شد، ایشان هم درحق من لطف داشت و من را دعوت کرد و پیشنهاد کرد که من مسوولیت هسته‌ای در وزارت خارجه را بپذیرم. ایشان پیشنهاد کرد که پستی در حد معاون وزیر تعریف شود و همه سفرا و معاونین هم در این زمینه با من هماهنگ باشند. ایشان پیش‌نویس متن حکم را هم نوشته بود. من به آقای متکی گفتم این مسوولیت نهایتا اجرای تصمیمات هسته‌ای کشور است و از الان هم معلوم است که سیاست جدید چه خواهد بود و من هم یک درصد شک ندارم پرونده به شورای امنیت خواهد رفت و لذا من نمی‌توانم مجری چنین سیاست‌هایی باشم. منتهی به آقای متکی گفتم من حاضرم به عنوان یک کارشناس ساده در دفتر شما بنشینم و هرروز نقطه نظرات کارشناسی خودم را مکتوب در اختیار شما قرار دهم زیرا این را یک وظیفه می‌دانم. وقتی هم دکتر روحانی مسوولیت مرکز تحقیقات را پذیرفت ومن هم معاون بین‌الملل ایشان شدم، هرهفته یک گزارش کارشناسی تقدیم مسوولان می‌کردیم. در آن گزارش‌ها عواقب سیاست‌های وقت را گوشزد می‌کردم و پیشنهادهایی هم ارایه می‌کردم اما کسی نظرات ما را قبول نداشت.

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 115 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 20:43

موحدی کرمانی

مسئولانی که برای حج برنامه ریزی می‌کنید، برای امنیت جان حجاج نیز برنامه ریزی کرده و این مساله را در نظر بگیرید.

به گزارش “گذارنیوز” آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه این روزها زمزمه سفر حج نیز شنیده می شود، اظهار کرد: حج فرمانی الهی است اما بنده می‌گویم در فکر امنیت جان حجاج نیز باشید، هنوز حادثه تلخ منا فراموش نشده است.

وی افزود: اگر می‌گویید حکومت سعودی تضمین کرده، باید بگویم دروغ می‌گوید زیرا نه تنها دلسوز ما نیست، دشمن ما هم است، لذا در فضای آلوده اینچنینی چطور می خواهید امنیت را تضمین کنید؟ لذا باید مساله را با دقت بررسی کرده و سعی کنید حج خانه خدا همراه با امنیت، آرامش و حفظ جان مسلمانان باشد.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه ضمن تبریک به نمایندگانی که برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده‌اند، از حضور گسترده مردم در صندوق‌های رای نیز قدردانی کرد و گفت: به نمایندگان منتخب توصیه می‌کنم شما که به مردم وعده داده‌اید به وعده خود عمل کنید و مواظب باشید طبق تعهدی که می‌دهید به عهد و پیمان خود پایبند باشید.

موحدی کرمانی همچنین با اشاره به حوادثی که در مراسم چهارشنبه سوری پایان سال رخ داد گفت: هرچند تعداد تلفات و مجروحین امسال کمتر بود اما از این مساله متاسف هستم. مردم نشان دادند که رشد داشتند که توانستند انقلاب کنند اما جای تاسف است که چرا این صحنه‌ها در کشور اتفاق می‌افتد.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز همچنین اظهار کرد: به مسئولان توصیه می‌کنم برای سال‌های آینده به فکر برنامه‌ای باشند که جوانان و نوجوانان بتوانند ابراز شادی و مسرت کنند. با این‌ها ما مخالف نیستم اما چرا چشم مردم را کور می‌کنند چرا عضوی قطع می‌شود شرط شادی و مسرت نیز که این چیزها نیست. لذا درخواست می‌کنم که مسئولین مربوطه از همین حالا به فکر این مساله باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما از نظر تجهیزات دفاعی خیلی قوی هستیم، گفت: در این زمینه رو به قوت می‌رویم موشک‌های بالستیک خیلی خوب عمل می‌کنند. اما مواضع آمریکا و دشمنی که او دارد جای تعجب نیست زیرا زورگویی کار، شغل و برنامه آمریکاست.

وی افزود: ما در درون خودمان را قوی و مجهز می‌کنیم آن هم برای دفاع و نه برای حمله. اما آمریکا می‌گوید حق ندارید، حق نداریم خودمان را برای دفاع قوی کنیم و مجهز باشیم باید آمریکا دستور دهد که ما ضعیف بمانیم.

موحدی کرمانی ادامه داد: آمریکا سلاح‌های کشنده در اخیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد و یا عربستان متجاوز به یمن را تقویت می‌کند و حقیتا دولت آمریکا باید از مواضع غلط خود خجالت بکشد.

خطیب نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تروریسم نامیدن حزب‌الله لبنان از سوی شورای همکاری خلیج فارس، گفت: حزب‌الله مگر چکار می‌کند آیا غیر از این است که او هم درون خود را تقویت می‌کند تا در مقابل دشمن بایستد. تعجب این است که این شورا چنین می‌گوید این‌ها باید از سخنانشان خالت بکشند و شرم کنند.

وی افزود: عربستان در حمله‌ای که به یکی از بازارهای یمن داشته موجب کشته و زخمی شدن ۱۲۰ نفر شده. آیا دنیا این‌ها را نمی‌بیند آیا آمریکا این را هم نمی‌بیند عربستان که مدعی خادم الحرمین بودن است آیا این موضوعات را در نظر ندارد؟

موحدی کرمانی همچنین سالگرد رحلت مرحوم حجت الاسلام سیداحمد خمینی را تسلیت گفت و افزود: ایشان کلمات فراوانی بعد از رحلت پدر در رابطه با تبعیت از رهبری ایراد کردند. انسانی بودند و فادار به به انقلاب، راه پدر و رهبری و رسما هم اعلام کرده و در عمل نشان دادند مطیع رهبری هستند. به حمدالله فرزند عزیز ایشان نیز از پدر تبعیت کرده و این تبعیت و اطاعت از رهبری را در مقاطع مختلف اثبات نموده و ابراز داشتند.

وی با اشاره به سالروز حمله رژیم شاه به مدرسه فیضیه در دوم فروردین گفت: رژیم شاه سفاک در دوم فروردین به مدرسه فیضیه حمله برد و به جمعی از روحانیون و طلاب اهانت کرده و صدماتی وارد کرد که خداوند عذاب شاه را روز افزون کند.

موحدی کرمانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای حوزه‌های علمیه گفت: خدمت ایشان عرض می‌کنم مردمی که به انقلاب رای دادند و پشتیبانی انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم هستند.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در پایان ضمن تبریک حلول سال نو به سفرهای نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: توصیه‌ام به رانندگان این است که توجه داشته باشند امین جان سرنشینان هستند و اگر خدایی نکرده غفلتی کنند باید در قیامت جواب دهند لذا تذکر می‌دهم که با سرعت غیرمجاز حرکت نکنند، سبقت غیرمجاز نگیرند و جان مسافران را به خطر نیاندازند که در روز قیامت مسئول هستند.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 109 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 19:34

موشک

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی بامداد جمعه ۱۸ مارس یک موشک بالستیک را از سواحل شرقی این کشور به سمت دریا شلیک کرده است.

به گزارش “گذارنیوز”  موشکی که امروز این کشور پرتاب کرد، برد بیشتری از موشک های قبلی دارد و ظاهرا در سواحل غربی کره شمالی فرود آمده است. موشک جدید پرتاب شده کره شمالی نیز مانند موشک های قبلی این کشور که بردی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر داشتند به سمت دریای شرقی پرتاب شده است.

ظاهرا این بار موشک از مدل «رودونگ» بوده و طبق اعلام ستاد کل ارتش کره ساعت ۵ و ۵۵ دقیقه بامداد امروز از منطقه غربی «سوکچون» پرتاب شده است.

گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره نیز حاکی است که کره شمالی ظاهرا برای پرتاب موشک بالستیک مذکور از یک موشک انداز سیار استفاده کرده است.

آخرین باری که کره شمالی یک فروند موشک میان برد «رودونگ» پرتاب کرد، دقیقا دو سال پیش در چنین زمانی بود. کره جنوبی می گوید که این موشک را در ابتدای زمان پرتاب ردیابی کرده اما وقتی به ارتفاع ۱۷ کیلومتری رسیده از رادار ناپدید شده و ردی از آن بدست نیامده است.

بیانیه ستاد کل ارتش این کشور یادآور می شود، شاید موشکی که ردیابی شده و سپس از صفحه رادار محو شده موشک دوم بوده که در آسمان منفجر شده است.

برد نهایی موشک رودونگ ۱۳۰۰ کیلومتر است که تمام خاک کره جنوبی و بخش هایی از ژاپن را به آسانی هدف قرار می دهد.زموشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک هایی است که حاوی مواد انفجاری بسیار قوی و یا مواد شیمیایی است.

ارتش کره هشدار داده است که کره شمالی ظاهرا قصد انجام چنین پرتاب هایی دارد و تمایلی به کاستن از تنش ها در شبه جزیره کره نشان نمی دهد.

 از سوی دیگر بلافاصله پس از آزمایش موشکی کره وزیر امور خارجه آمریکا، از کره شمالی خواست از اقداماتی که ممکن است تنش ها را در شبه جزیره کره افزایش دهد، اجتناب کند.

 کری در بیانیه ای اعلام کرد: « ما بار دیگر از کره شمالی می خواهیم از اقداماتی که تنش ها را در منطقه هر چه بیشتر افزایش می دهد، اجتناب کند و در عوض بر برداشتن گام هایی ملموس به منظور عمل کردن به الزامات و تعهدات بین المللی خود تمرکز کند.»

وی افزود: «آمریکا به دقت اوضاع در شبه جزیره کره را زیر نظر دارد. آمریکا به تعهدات خود در قبال دفاع از متحدانش، از جمله کره جنوبی و ژاپن، به شدت پایبند است .ما به هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکایمان در منطقه ادامه خواهیم داد.»

این آزمایش موشکی در حالی انجام شده است که کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی روز سه شنبه وعده داد پیونگ یانگ به زودی آزمایش موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام دهد.

جامع بین المللی پیشتر به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری با قطعنامه تحریمی پاسخ داده بود اما سرپیچی کره شمالی از خواست جامعه بین المللی برای اجرای تعهدات بین المللی پیونگ یانگ باعث شده است تا تحریم‌های بیشتری علیه کره شمالی اعمال شود.

روز گذشته نیز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحریم های تازه ای در ارتباط با آزمایش اتمی و پرتاب موشکی “غیرقانونی” کره شمالی علیه آن کشور وضع کرد.

حکم ریاست جمهوری او دارایی های کره شمالی را در آمریکا مسدود و صادرات به کره شمالی و سرمایه گذاری در این کشور را ممنوع می کند.

آن دستور همچنین اختیارات دولت را برای تحریم افراد، از جمله غیرآمریکایی هایی که به هر شکل با کره شمالی معامله می کنند، به شدت گسترش می دهد.

در خلال این تنش ها، کره شمالی یک دانشجوی آمریکایی را به اتهام “جرایم جدی” ضددولتی به ۱۵ سال حبس محکوم کرد. او به خاطر تلاش برای دزدیدن یک تابلو تبلیغات دولتی از هتلی در ماه ژانویه بازداشت شد.

همزمان کره جنوبی و آمریکا درحال برگزاری بزرگترین تمرین های نظامی سالانه خود در ماه جاری هستند، اقدامی که اغلب باعث تنش می شود.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 122 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 17:45

نفت

قیمت نفت در معاملات آتی آمریکا در روز جمعه با اضافه کردن به رشد قوی جلسه گذشته خود، رکوردی تازه در سال ۲۰۱۶ از خود به جای گذاشت.

به گزارش “گذارنیوز”، هر بشکه نفت آمریکا با ۶ سنت افزایش قیمت ۴۰ دلار ۲۶ سنت معامله شد. این در حالی است که در اواسط روز، نفت آمریکا با رسیدن به قیمت ۴۰ دلار و ۵۵ سنتی بالاترین سطح خود را در سال جاری تجربه کرده بود. قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه پیش‌رو نیز با ۶ سنت افزایش به ۴۱ دلار و ۶۰ سنت رسید.

قیمت نفت از زمانی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، ایده ثابت نگهداشتن میزان تولید را در ذهن خود پروراند با رشدی ۵۰ درصدی مواجه شده است؛ به طوری که برنت از سطح ۲۷ دلاری و نفت آمریکا از سطح ۲۶ دلاری برای هر بشکه فاصله گرفته‌اند.

نفت آمریکا پنجمین هفته متوالی رشد خود را تجربه می‌کند که طولانی‌ترین روند صعودی در نزدیک به یکسال اخیر بوده است، در حالی که نفت برنت نیز با ثبت چهارمین هفته صعودی خود بلندترین روند رو به رشد خود را در ۱۲ ماه اخیر به ثبت رسانده است.

بی‌ان‌پی پاریباس در یادداشتی اعلام کرد: «زیرساخت‌های جهانی تغییر کمی کرده و نفت با توجه به تقاضای ریسکی بالاتر، رشد کرده است. گفت و گو میان کشورهای تولیدکننده بزرگ به منظور تصمیم در مورد ثابت نگهداشتن سطح تولیدات خود، تصمیم خوبی بوده ولی برای به تعادل رسیدن بازار کافی نخواهد بود.»

بی‌ان‌پی برآورد کرده که در پایان نیمه نخست سال ۲۰۱۶، ذخایر جهانی در حدود یک میلیون بشکه افزایش خواهند داشت. عربستان سعودی و روسیه هفدهم آوریل در قطر به منظور نخستین توافق برای عرضه جهانی نفت نشستی را برگزار خواهند کرد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 124 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 17:45

کنگره

تعدادی از جمهوریخواهان مجلس سنای آمریکا پیشنهاد طرح اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در ارتباط با برنامه موشکی بالستیک را ارائه دادند.

به گزارش “گذارنیوز”  این طرح را سناتور کلی آیوت از ایالت نیوهمپشایر روز پنجشنبه ارائه کرده است. این طرح حدود یک هفته پس از آن پیشنهاد شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران طی رزمایش موشکی اقتدار ولایت چندین موشک دوربرد بالستیک به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک کرد.

براساس اعلام سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان این رزمایش طیف متنوعی از موشک های بالستیک با بردهای ۲۰۰۰ کیلومتر، ۸۰۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ کیلومتر شلیک شدند.

این سناتورها با بیان این ادعا که موشک‌های بالستیک ایران قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را دارند، آزمایش این موشک‌ها را نقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ دانسته‌اند.

درقطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران «خواسته شده» تا از آزمایش‌ موشک‌هایی که «برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده اند»، خودداری کند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، پس از این نشست در بیانیه ای با اعلام اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، فعالیت‌های نظامی مشروع و متعارف را منع نکرده تصریح کرد «ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، چرا که تعهدات خود طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و برجام را کاملا محترم می‌شمارد. بنابراین موشک‌های ایران نه برای پرتاب سلاح‌های غیرمتعارف طراحی شده‌اند و نه می‌توانند برای چنین منظوری طراحی شده باشند. ما تفسیر خودسرانه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و ضمائم آن را مردود می‌دانیم و همه طرف‌ها را دعوت می‌کنیم تا با حسن نیت رفتار کنند و از اقدامات تحریک‌آمیز بپرهیزند.»

طرح جدید نمایندگان کنگره از دولت آمریکا می‌خواهد علیه تمام بخش‌های اقتصاد ایران که بطور مستقیم یا غیر مستقیم حامی برنامه موشک‌های بالستیک این کشور هستند و همچنین اشخاص یا شرکت‌های مالی که به اشکال مختلف در این برنامه نقش دارند تحریم های سختگیرانه ای وضع نماید.

رهبر جمهوری خواهان سنا میچ مک کانل ضمن حمایت از این طرح، اعلام کرده است به زودی در صحن سنا بررسی خواهد شد. همچنین سناتور مارکو روبیو، سناتور لیندزی گراهام و سناتور مارک کرک از حامیان این طرح هستند.

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا یک روز بعد از اعلام اجرای توافق هسته‌ای ایران (برجام) در دی ماه ۱۳۹۴، تحریم‌های تازه ای در ارتباط با آزمایش موشکی ایران وضع کرد. در آن زمان جمهوری خواهان این تحریم ها را ضعیف و فاقد کارایی لازم خوانده بودند.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 103 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 17:45

بلاتر

فدراسیون جهانی فوتبال برای اولین بار میزان حقوق رئیس سابق این نهاد را فاش کرد.

به گزارش “گذارنیوز” فدراسیون جهانی فوتبال طی گزارشی اعلام کرد که سال گذشته به سپ بلاتر رئیس پشین این نهاد ۲٫۶ میلیون پوند حقوق دریافت کرده است.

 فیفا تحت مقررات جدید و در راستای شفاف سازی امور مالی خود برای اولین بار میزان دستمزد بلاتر را فاش کرد و از سوی دیگر اعلام کرد این نهاد سال گذشته ۸۴ میلیون پوند ضرر کرده است.

فیفا علت این زیان را هزینه های پیش بینی نشده ناشی از شرایط پیش آمده دانست.

اما فیفا معتقد است اصلاحات درنظر گرفته شده و همچنین انتخاب جیانی اینفانتینو به عنوان رئیس جدید اوضاع را سروسامان خواهد داد.

در گزارش فیفا علاوه بر دستمزد بلاتر ، میزان دستمزد ژروم والکه دبیر کل سابق فیفا نیز مشخص شده است.

آمار و ارقام فیفا نشان می دهد ،والکه که به دلیل فساد مالی از فعالیت های فوتبالی محروم شده ۱٫۰۷ میلیون پوند دستمزد گرفته که با اححتساب پاداش ها و دیگر موارد به ۱٫۵۱ میلیون پوند رسیده است.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 106 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 16:01

هواپیما

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان گفت:هواپیما فرانسوی به منظور سوخت‌گیری در فرودگاه کرمان به زمین نشست و فرود اضطراری صحت ندارد.

به گزارش “گذارنیوز” ، محمد نخعی با اشاره به سوخت‌گیری هواپیمای فرانسوی در فرودگاه کرمان افزود: این هواپیما از نوع اچ ۲۵ سی از پاریس به مقصد کشور تایلند در حرکت بوده است.

وی با بیان اینکه نوع پرواز این هواپیما آمبولانس است و ضمن تکذیب فرود اضطراری در فرودگاه کرمان خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های کتبی و قبلی این پرواز پس از کسب مجوز از اداره کل استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته است.

نخعی گفت: همچنین در زمینه سوخت‌گیری این هواپیما در فرودگاه کرمان هماهنگی با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از چند روز قبل انجام شده و صرفا به منظور سوخت‌گیری از فرانسه وارد و حرکت به سمت تایلند صورت می‌گیرد و بحث فرود اضطراری بی‌اساس و شایعه است.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 122 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 16:01

دختر

جوانی که اقدام به فریب و انتشار عکس‌های دختران نوجوان استان فارس می‌کرد، بازداشت شد.

سرهنگ سیدموسی حسینی گفت: شاکی این پرونده چند خانواده دختران نوجوان هستند که با مراجعه به پلیس فتا و ارائه مرجوعه قضایی مدعی شده اند عکس‌های فرزندشان در فضای مجازی انتشار یافته که با توجه به حساسیت موضوع، پرونده بلافاصله در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: با تشکیل پرونده در پلیس فتا، مأموران اقدامات فنی خود را جهت شناسایی متهم آغاز کردند که بلافاصله پس از شناسایی آدرس و مشخصات متهم، با کسب حکم قضایی وی را دستگیر کردند و به پلیس فتا انتقال دادند.

رئیس پلیس فتای استان فارس گفت: متهم در ساعات ابتدایی دستگیری خود مدعی می شود که از موضوع بی‌خبر است و اشتباهی صورت گرفته که پس از رؤیت مستندات و ادله دیجیتال به بزه انتسابی خود اعتراف کرد و داستان را اینگونه تشریح می کند که همه روزه پس از تعطیلی دختران مدرسه ای و به بهانه‌های مختلف از جمله ازدواج، با این دختران کم سن و سال ارتباط برقرار کرده و از آنان می خواهد تا عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی برای او بفرستند.

سرهنگ حسینی افزود: متهم بلافاصله پس از دریافت عکس‌ها و با استفاده از نرم افزار فتوشاپ آن‌ها را با عکس‌های مستهجن در یک قالب قرار داده و پس از ارسال آن عکس برای آن دختران و تهدید، از آن‌ها تقاضاهای نامعقول و خلاف عفت می کرد که متهم بلافاصله پس از انتقال به دادگاه روانه زندان شد.

وی از خانواده‌ها درخواست کرد با ارتباط مثبت و مفید با فرزندان خود آنان را از عواقب دوستی‌ها و ارتباطات ناصحیح آگاه سازند و از ارسال عکس‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی جداً خودداری کنند.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 127 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:18

جان کری

جان کری از کره شمالی خواست از اقداماتی که ممکن است تنش ها را در شبه جزیره کره افزایش دهد، اجتناب کند.

به گزارش “گذارنیوز” به نقل از شین‌هوا از واشنگتن، در پی شلیک موشک جدید پیونگ یانگ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از کره شمالی خواست از اقداماتی که ممکن است تنش ها را در شبه جزیره کره افزایش دهد، اجتناب کند.

کری روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: « ما بار دیگر از کره شمالی می خواهیم از اقداماتی که تنش ها را در منطقه هر چه بیشتر افزایش می دهد، اجتناب کند و در عوض بر برداشتن گام هایی ملموس به منظور عمل کردن به الزامات و تعهدات بین المللی خود تمرکز کند ».
وی افزود: آمریکا به دقت اوضاع در شبه جزیره کره را زیر نظر دارد.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد کره شمالی یک موشک بالستیک میانبرد را پنجشنبه به آب های شرقی این کشور شیک کرد.

این موشک از یک سکوی متحرک شلیک شد و حدود ۸۰۰ کیلومتر را طی کرد. گمان می رود این موشک با توجه به مسافتی که طی کرد، یک فروند موشک بالستیک رودونگ باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:« آمریکا به تعهدات خود در قبال دفاع از متحدانش، از جمله کره شمالی و ژاپن، به شدت پایبند است ».
وی افزود:« ما به هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکایمان در منطقه ادامه خواهیم داد ».

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 131 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:18